• Texty zo slovenskej filozofie

        • V školskom roku2012/2013 sa predmet vyučuje v maturitných triedach /4. A, oktáva/.

          Počet hodín: 60/2 hodiny za týždeň - spojená dvojhodinovka

           

          Zameranie predmetu v školskom roku 2012/2013:

          • psychológia
          • sociológia
          • filozofia
          • právo
          • politológia
          • ekonomika a ekonómia

          Cieľ:

          • rozšírenie poznatkov o spoločnosti vo všetkých aspektoch existencie
          • príprava na ÚMS
          • samostatná práca s odborným filozofickým textom
          • riešenie situácií reálneho sveta
          • praktické ekonomické problémy

           

          Texty zo slovenskej filozofie 

          Humanizmus a reformácia na Slovensku ( Antologie z dejin českého a slovenského filozofického myšlení, Nakladatelství Svoboda Praha 1981 )

          Humanizmus a reformácia na Slovensku.

          Ján Bayer: Niť labyrintu čiže súhvezdie Malého medveďa str. 216 – 225 výber myšlienok

          1. Je mnoho závažných príčin toľkej neplodnosti vied a takého dlhotrvajúceho súhlasu s omylom
          2. Prvá príčina je krátkosť času priaznivého na vedy.
          3. Druhá príčina je zanedbávanie prírodnej filozofie v tých storočiach, keď čo aj v malej miere predsa kvitli vedy a bolo niekoľko vynikajúcich mužov.
          4. Treťou príčinou je duchovný zmätok; neoprávnené zaobchádzanie s prírodnou filozofiou a privčasné osamostatnenie sa náuk, ktoré z nej vyrastajú ako matky.
          5. Štvrtou príčinou je zle určený cieľ alebo cieľ nenáročný a nevhodne vytýčený
          6. Piatou príčinou je nesprávna a nevhodná cesta k vedám.
          7. Šiestou príčinou je úcta k staroveku, autorita mužov, ktorí boli vo filozofii vysoko cenení a taktiež zdanlivý súhlas.
          8. Siedmou príčinou je obdivovanie diel, množstvo ktorých už bolo ľudstvom prv uskutočnené.
          9. Osmou príčinou je lesť a úskok tých, ktorí sa zaoberali vedami a zanechali ich ďalším.
          10. Deviatou príčinou je prázdnota a povrchnosť tých, ktorí sľubujú priniesť novosti, najmä v praktickej a tvorivej časti prírodnej filozofie.
          11. Desiatou príčinou je malichernosť, malosť a úbohosť úloh, ktoré si stanovila ľudská činnosť, spojená s akousi náročnosťou a povýšenectvom.
          12. Jedenástou príčinou je povera a zaslepený a nemierny náboženský fanatizmus.
          13. Dvanástou príčinou sú nesprávne zvyklosti v spôsoboch a ustanoveniach škôl, akadémií, kolégií a podobných inštitúcií, ktoré sú určené za sídla učencov a na pestovanie vzdelania.
          14. Trinástou príčinou je, že sa dobré pokusy a usilovnosti neodmeňujú.
          15. Štrnástou príčinou je beznádejnosť ľudí a akýsi predpoklad nemohúcnosti.“

           

          Filozofia na Slovensku v poreformačnom období

          František Kéry: Fyzikálna rozprava o telese ... str. 277-278 citovaná antológia

          „ 50. A tak keď hovorím, že naše zmysly sa často klamú a klamú nás, môže to mať len ten význam, že alebo telesá na ne pôsobia svojimi kvalitami tak, že myseľ môže nadobudnúť jasné poznanie o nich iba ak sa veľmi usiluje a snaží, alebo že naše zmysly sú uspôsobené tak, že nemôžu zachytiť a do rozumu preniesť akékoľvek slabé podnety vychádzajúce z telies. Ak ich však bude rozum usilovne pozorovať, bude sa môcť veľmi často vyhnúť omylom a jednak nadobudnúť pozoruhodnú znalosť vecí. ...“

          Slovenské a české osvietenstvo

          Michal Greguš: Rukoväť estetiky str. 318

          „Predhovor“

          „ Jestvuje dvojaký rozvoj vied, jeden vnútorný, druhý vonkajší. Jeden by sme mohli nazvať subjektívnym, druhý objektívnym. Veda rastie sama v sebe vynachádzavosťou a objavmi géniou, niektorí si myslia, že sa o ňu dobre zaslúžili, keď ju rozširujú tak ako vinohradník a približujú ju ľudským dušiam.... Opakoval som veľmi mnoho takých vecí, ktoré už povedali iní, ale ani som nezamlčal pramene, odkiaľ som čerpal, ba ani som sa nezbavil filozofickej slobody. ...“

           

          Slovenské národné obrodenie

          Jozef Miloslav Hurban: Předmluva k Červenákovu „Zrcadlu Slovenska“ str 498 cit. ant.

                      „ Co vyvedli kdy národy, to je jejich pravda, jejich podstat, jejich duch a princip, to jsou oni sami. Tam vidí národ sebe , kde se ukázal; svého ducha, kde také ho spředmětnil. Historia tedy národuv – co jest jiného, než vycházení ducha ze sebe samého na svět tento skutečný, bezprostředný, objectivný. ... Nebo kdo žeby mu uvěřil, že je duch,kdyby svou duchovnost nedokázal – neztelesnil – nezpředmětnil. ...“

          Revolúcia 1848 na Slovensku

          Ľudovít Štúr: Přednášení historická str. 542 cit. antológia

                      „ Idea absolutní, drazí karajané a přátelé, aby byla skutečnou a pravdivou, musí ze sebe vystoupiti, se seebou se rozpadnouti a v svět projíti. Vystoupením týmtoze sebe vyvádí tedy svét a na dvě protivy se rozebíhá, sama tedy se sebou do odporu prochází....“

          Ľudovít Štúr: Nový vek str.564 citovaná antológia

          „Človek nestačí odrazu a na dúšok vyrátať všetko, aké sa to po svete zmeny stali, aké práva a nové slobody národy podostávali... I v našej vlasti stali sa nečakané prevraty. Keď do života nové poriadky vstúpia, sotva sa jedni druhých poznajú v tých nových poriadkoch a v tom novom svete.... Dostali sme už slobodu tlače,... Dostali sme s týmito slobodami aj druhé... S týmto veru môžeme byť nateraz spokojní a môžeme zvolať z celej duše slobode na slávu....“