• Peter Štrba

          • Python príkazovník:
            --------------------------

            from tkinter import *          # kniznica napr.: tkinter, random, math
            okno = Tk()
            okno.title('Titulok')          # titulok okna
            okno.geometry('300x300')       # rozmery okna
            okno.destroy()
            platno = Canvas(width='300', height='100') # platno
            platno.pack()
            
            platno.create_line(x1,y1,x2,y2,width='sirka', fill='farba')           # ciara
            objekt=platno.create_rectangle(x1,y1,x2,y2,width='sirka',fill='farba', outline='farba') # obdlznik
            objekt=platno.create_oval(x1,y1,x2,y2,width='sirka',fill='farba')     # oval
            platno.create_text(x,y,text='text',fill='farba', font='Arial 40',angle='+90')) # text, uhol + otocenie dolava, - doprava
            
            platno.move(objekt,dx,dy)           # pohyb objektu
            suradnice=platno.coords(objekt)     # suradnice objektu
            print(suradnice[2])                 # 0-x1,1-y1,2-x2,3-y2, vypis x2
            platno.update() 		    # zobrazi nove zmeny v grafickej ploche
            id=platno.after(ms,podprogram)	    # casovac, pozdrzi beh programu o zadany pocet milisekund
            platno.after_cancel(id)
            platno.delete('all')                # vymazeme vsetky objekty
            
            
            b = Button(text='Popisok', command=prikaz)     # Tlacidlo s popiskom, vola definiciu prikaz
            
            l = Label(text='...', bg='farba', fg='farba')  # Popisok
            l.config(text='text')                          # aktualizacia popisku
            
            t = Text(height='10')                          # Textova plocha, 10 riadkov
            t.insert('end','text')                         # vlozenie textu do txt plochy
            t.delete(1.0,'end')                            # zmazanie riadku v txt ploche
            
            e = Entry()                                    # Vstup
            a = e.get()                                    # do a ulozi hodnotu zo vstupu
            e.delete(0,'end')                              # vymazanie vstupu
            
            komponent.pack()                               # zobrazenie komponentu
            komponent.pack_forget()                        # zabudnutie komponentu
            
            

            zoz=[1,2,4,5]                   # list (zoznam)
            zoz=[0]*4                       # vynulovanie zoznamu
            zoz=sample(range(1,5),4)        # nahodny zoznam, pocet 4 prvky, hodnota sa neopakuje
            
            print(1 in zoz)                 # operacia in, vrati True
            print(zoz[0:3])                 # 1,2,4    # rez
            zoz[1:3] = ['a', 'b']           # nahradenie prvkov v zozname
            
            # metody, ktore nemenia obsah zoznamu (immutable)
            zoz.count(2)                 # pocetnost 
            zoz.index(2)                 # poradove cislo
            
            # metody, ktore menia obsah zoznamu (mutable)
            zoz.append(1)                # pridanie na koniec zoznamu
            zoz.pop()                    # odobratie z konca zoznamu
            zoz.pop(index)               # odobratie z urciteho miesta
            zoz.insert(index, hodnota)   # prida sa na miesto v zozname nova hodnota
            zoz.remove(prem.zoznam)      # odobratie hodnoty zo zoznamu
            zoz.sort()                   # utriedenie zoznamu vzostupne
            
            #  funkcie
            len(zoz)                     # dlzka
            sum(zoz)                     # suma 
            max(zoz)                     # max
            min(zoz)                     # min
            
            za=list('abeceda')           # rozoberie postupnost a vytvori novy zoznam
            
            -----------------------------
            r='auto-benzinove'           # reťazec
            k=r.split('-')               # rozdelí reťazec r na k[0]='auto' a k[1]='benzinove' 
            r.find('auto')               # fcia vráti prvé poradové číslo najdeného reťazca, 0

            o=('jablko','hruska','slivka','ceresna') # n-tice(tuple)
            ovocie=choice(o)             # vyberie z n-tice, treba mat kniznicu random
            
            # metódy
            o.count('jablko')      # pocet 'jablko' v n-tici 
            o.index('jablko')      # poradove cislo 'jablko' v n-tici
            
            # funkcie
            len(zoz)             # dlzka
            sum(zoz)             # suma
            max(zoz)             # max
            min(zoz)             # min
            
            

            # aritmeticke operatory
            + - * **       # sucet, rozdiel, nasobenie, exponent
            / // %         # delenie, delenie bez zvysku, zvysok po celociselnom deleni
            
            # logicke operatory
            and or         # a sucasne, alebo
            
            # porovnavacie operatory
            ==             # rovna sa
            != a <>        # nerovna sa
            < > <= >=      # vacsi, mensi, mensi alebo rovny, vacsi alebo rovny
            
            # operatory priradenia

            a = 5
            b +=1                      # b = b + 1
            c-=1                        # c = c - 1

            # testovanie, ci sa premenna nachadza v inej
            in
            not in 

            str(4)         # cislo 4 -> retazec '4'
            int('5')       # retazec '5' -> cislo 5
            float(5)       # 5 -> 5.0
            round(25.23,1) # zaokruhlenie na 1 des. miesto 25.23 -> 25.2
            len('slovo')   # dlzka retazca je 5 znakov
            sqrt(4)        # druha odmocnina 4 je 2
            x**2           # x^2, x na druhú
            
            min()  max()   
            ord() chr()   # ord('A')-> 65 poradove cislo znaku v kodovej tabulke znakov, chr(65)->'A'
            
            randrange(1,5)      # 1 az 4
            randint(10,100)     # <10,100>
            
            print('text')       # vypis textu (shell)
            print(repr(t))      # podrobny vypis textu (shell)
            
            cislo=2.123                # des. cislo
            print(f'{cislo} a text ')  # formatovanie vypisu (shell)
            i=input('vstup')           # vstup 
            v='veta'
            print(v.count('e'))        # vypise pocet znaku 'e' vo 'vete'     
            
            

            for i in range(3):      # cyklus s pevnym poctom opakovani
                print(i)            # 0,1,2
            
            for i in range(1,5,1):   # 1,2,3,4
                print(i)
            
            for i in range(5,1,-1):  # 5,4,3,2   
                print(i)
            
            i=3
            while i>0:               # cyklus s podmienkou na zaciatku 
                print(i)             # 3,2,1
                i-=1
            

            if a>0:                   # uplny prikaz vetvenia
                print(a)
            else:
                print(b)
            
            if a<0
                print(a)
            elif a==0:
                print(a)
            
            if a>0:                   # neuplny prikaz vetvenia 
                print(a)
            
            

            # S U B O R
            s=open('nazov_suboru', 'rwa', encoding='utf-8')# r-cita,w-zapisuje,a-pridava na koniec
            riadok=s.readline()                            # cita riadok zo suboru
            r1=subor.read(1)                               # cita 1 znak zo suboru
            s.write('text')                                # zapisuje 'text' do suboru
            print('text',end='',file=s)                    # druhy sposob>zapisuje 'text' do suboru
            s.close()                                      # uzatvorenie suboru
            
            with open('subor.txt') as subor:    #vypis suboru
                print(subor.read())
            
            def parne(n):
                return n % 2 == 0
            parne(2)

            ----------------------------

            # Posuvanie objektu + pauza

            o=platno.create_oval(20,20,50,50)     # oval
            dx=10
            def posun():
                for i in range(10):
                    platno.move(o,dx,0)
                    platno.update()
                    sleep(0.5)
            b=Button(text='Stlacma',command=posun)
            b.pack()